Een beetje anders, wel erg lekker! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Mirjam Brinke - WaarBenJij.nu Een beetje anders, wel erg lekker! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Mirjam Brinke - WaarBenJij.nu

Een beetje anders, wel erg lekker!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

14 Oktober 2014 | Australië, Canberra

Lieve allemaal,

Wat een luxe probleem: doordat ik opeens een weekendje ging kamperen in Jervis Bay had ik geen tijd om een verslagje te plaatsen over Melbourne van het weekend ervoor. Komt ie dan!

Donderdagavond 2 oktober in de bus gestapt en na een nacht zonder slaap kwam ik vrijdagochtend met Julie in Melbourne aan. Naar het hostel, inchecken, opfrissen, omkleden, ontbijt zoeken. Weer terug naar het hostel, weer omkleden (want koud), naar de Queen Victoria Markets. Een hele grote overdekte markt, met kraampjes van fruit, vis, kleding tot souvenirs, erg leuk om een beetje rond te sjoksen. Vervolgens weer naar het hostel, weer omkleden (want warm), en toen naar Federation Square gegaan waar we lekker hebben gelunched. Na lunch naar de Eureka tower gegaan, hoogste toren op het zuidelijk halfrond, waar we 360 graden uitzicht hadden over Melbourne! Ook 'the edge' gedaan, waar je in een glazen box gaat staan die iets van 5 meter uit het gebouw schuift. Dan zie je dus letterlijk de wereld onder je bewegen. Vervolgens nog een beetje rondgewandeld langs Yarra river, toen weer terug naar het hostel om een dutje te doen, om te kleden (want koud) en weer de stad in om uiteindelijk in een super schattig steegje terecht te komen waar we wat hebben gegeten :)

Zaterdagochtend vroeg uit de veren, want er stond een dagtrip Great Ocean Road en Rainforest op de planning. De hele dag in een busje langs de Great Ocean Road gereden, een weg die anderhalf uur vanaf Melbourne begint en dan tot aan Adelaide ongeveer vlak langs de oceaan loopt. Ook weer eentje om van mijn lijstje te vinken, inclusief 12 Apostles (wat er eigenlijk maar acht zijn), London Bridge, Loch Ard Gorche en nog honderd hele mooie dingen. Wauw, heel erg gaaf en de Great Ocean Road is echt een aanrader! Ik verwijs u graag naar de jaloersmakende foto's.

Zondagochtend iets rustiger aan gedaan, en naar de Melbourne Cricket Ground (MCG) gegaan. MCG is een van de grootste sportstadia ter wereld en echt iconisch voor Melbourne. Er wordt alleen cricket en AFL gespeeld en ook alleen wedstrijden, want er mag niet getraind worden in het stadion. Toevallig net die ene keer dat wij er waren hadden ze al het gras eruit om alles opnieuw te doen, wat al sinds ergens in 1960 niet meer gebeurd was! Vervolgens de tram (alweer zo'n iconisch iets) gepakt naar Docklands, in de buurt van de haven voor outlet shopping en een lekker chill middagje. Toen we daar wel weer genoeg van hadden hebben we ons opgefrist in het hostel en zijn we door de stad gaan slenteren, straatje links, straatje rechts, straatje rechtdoor. Zo liepen we per toeval tegen een Europees biercafé aan en na een blik op de menu kaart (lees: bierkaart) besloten om daar een uurtje later terug te komen voor avondeten en Grolsch!

Iedereen had ons verteld dat Melbourne een stad is om 'te ervaren' en daar ben ik het zeker wel mee eens. Heel anders dan Sydney, een stuk relaxter en minder gejaagd, maar het kost allemaal ietsje meer moeite omdat Sydney veel meer 'in your face' is. Ook moet je in Melbourne 4 seizoenen in een dag verwachten, vandaar onze regelmatige omkleedsessies. Melbourne, een beetje anders, wel heel lekker :)

Afgelopen vrijdag (10 oktober) werd voorgesteld om naar Jervis Bay te gaan tijdens het weekend, daar een nachtje te kamperen en lekker van het strand te genieten. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!
Na een tripje van 3 uur op zaterdag waren we halverwege de middag op ons eerste strand en na een duik in belachelijk helder en blauw water zijn we naar de camping gegaan. Daar meteen weer naar het strand natuurlijk. Echt, dat water was net zo helder als een chloorzwembad, maar dan zout. Aan het eind van de middag tentje op gezet, opgefrist, ergens wat gaan eten en toen het donker was wéér naar het strand. Daar hebben we lekker even in stilte naar de sterren gekeken, ik kon de Melkweg zien! Heel erg indrukwekkend :) Ook scheen die avond de maan heel mooi over het water! Wijntje gedronken op de camping bij een geimproviseerde lamp, want een zaklamp hadden we natuurlijk niet mee.

Ik kwam met het geniale idee om de volgende ochtend naar een van de punten van de baai te rijden zodat we de zonsopgang over de zee konden zien. Hartstikke tof natuurlijk! Wij om half 6 opstaan, stukje rijden met de auto, zo snel als we konden naar het uitkijkpunt lopen en maar staren. Naar grijze lucht. Het was zo bewolkt die ochtend dat er geen zon te bekennen was haha, hilarisch natuurlijk. Nog wel een zeeleeuw gespot en een walvis! Wel een heerlijk verfrissende ochtendduik genomen voordat we weer in de auto stapten!
Vervolgens de hele zooi weer ingepakt en om half 11 lag ik op Hyams beach, het strand met het witste zand ter wereld! :D Lekker een dagje genoten van de zon, strand, zwemmen, zand, zonnebrandcrème en scrub. Aan het eind van de middag weer in de auto gestapt om weer terug te gaan naar Canberra!

En hier zit ik nu in Canberra, het regent al twee dagen stug aan een stuk en het is super koud. Ik voel me weer even helemaal thuis :) Behalve allemaal leuke weekend tripjes ben ik doordeweeks op stage mega druk met mijn opdracht. Over 6 weken moet alles af en ingeleverd zijn, en dat levert de nodige druk op. Maar het motiveert me wel om elke dag weer te lezen, en te lezen, en te lezen, en ook nog een beetje te lezen haha.

Vergeet vooral niet de foto's te bekijken, want vanaf nu is het mijn beurt om NL jaloers te maken hihi. Ook heb ik bij mijn vorige reisverslag eindelijk de foto's bij kunnen zetten!

Heel veel liefs!

• 14 Oktober 2014 - 13:42

Aleid:

Hallo Mirjam,
    Nou, wat heerlijk om tussen alle werk en lezen door, je heerlijk te ontspannen tijdens de weekenden. Wat een prachtige dingen heb je gezien. Fijn dat je zo geniet en ik lees je verhalen met plezier. Blijf genieten en ga er heerlijk op uit.

Veel lieve groetjes van ons allemaal en speciaal van mij.

liefs en een knuffel Aleid

• 14 Oktober 2014 - 14:50

Hedwich:

wat heerlijk toch om al jouw avonturen te lezen. Een onvergetelijk mooi avontuur. En wat gaat de tijd toch snel. Nog veel succes met je stage opdracht en blijf vooral genieten!

• 15 Oktober 2014 - 09:24

Papa:

Hallo Mirjam, Best wel jaloers! :-) Vooral dat wat je noemt " the Edge" lijkt me geweldig. ( niet dus)
    Fijn om te horen en zien dat je van het ene uitstapje naar de volgende gaat. Geniet ervan! Maar dat doe je wel zo te zien. Succes met je
    stage en/of opdracht. Kus en dikke knuffel...... Papa.

• 16 Oktober 2014 - 15:36

Margreet:

Hey Mirjam, weer leuk om te lezen over je belevenissen! Zo zie je elke keer wat nieuws.
    Ooit van laagjes-kleding gehoord?
    Tussen al die leuke dingen door maar flink het gas erop met je verslag, zo vliegt de tijd voorbij!
    Toi,toi,toi en kus mama

• 19 Oktober 2014 - 13:43

Manuela:

Wauw!! Melbourne klinkt erg goed!
    Wel gek dat het weer daar zo verschilt zeg!
    Wat vind jen u mooier, Melbourne of Sydney??
    Geniet nog maar goed van de mooie dingen daar en maak ons niet al te jaloers! ;-)

Kus Manuela!